Från öppen source till falska nyheter!

En del av ”överanvändning av skärmtid” som inte diskuteras särskilt ofta, är den negativa påverkan på demokratin. Det som började med öppenhet och frihet, t.ex. genom Linux och andra öppna kanaler till världen har långsamt urholkats och vi ser att GAAFs (Google, Apple, Amazon och Facebook) makt växer. Lägger vi då till den förföriska charmen i olika typer av dataspel som aktiverar vårt belöningssystem har vi en giftig cocktail som kan vara svår att ta sig ur. Både på individuell nivå har detta påverkan som såklart på en global nivå. Framsidan av internet har även en baksida.

Hur kan vi då påverka den negativa inverkan av ”skärmen”? Förutom att välja vad vi konsumerar och ser på nätet är samtal ansikte mot ansikte är en väg. Och i mina ögon den mest framgångsrika. Genom personliga samtal växer och förändras vi. Vi utmanas och får kontakt med våra känslor, genom meningsfulla och ibland utmanande samtal. När föräldrar har glömt bort hur man talar med sina fåordiga tonåringar, kan utbildning och regelbundna stöd- och nätverksträffar vara en väg framåt.

Hör av er – vi kan ge rådgivning och stöd till föräldrar, anhöriga och dem som sitter för mycket vid skärmen.

Eleonore Lind

21 november 2018

Nyhetsbrev TiA Augusti 2018, Ny diagnos gällande beroende av datorspel!

Berit FahlénNy diagnos

18 juni publicerades en ny diagnos i ICD 11 gällande beroende av datorspel.
Detta kommer förmodligen att få stor betydelse för de insatser man som beroende i framtiden kommer att ha rätt till.

Man listar tre kriterier:

  1. Förlorad kontroll över sitt spelande bl.a. med avseende på frekvens, intensitet och svårigheter av avsluta spelandet-
  2. Man prioriterar spelandet framför andra aktiviteter så att det går före andra intressen och dagliga göromål.
  3. Man fortsätter spela eller ökar sitt spelande trots negativa konsekvenser.

Vi som arbetar med datorspelsberoende sedan många år välkomnar att det nu kommit en officiell diagnos. Theory in Action gjorde vår egen forskningsstudie 2009 och formulerade vår definition på dataspelsmissbruk:
Dataspelsmissbruk föreligger när man skadar sig själv, andra och/eller sina relationer med överdrivet dataspelande.”
Förutom denna definition resulterade studien i_

  • Kunskap om HUR olika livsområden påverkas negativt
  • Kunskap om HUR de personer som har ett dataspelsmissbruk fungerar och påverkas

Forskningskonferens i London
I juli var det en stor forskningskonferens i London som arrangerades av EATA (European Association of Transactional Analysis).

TiA var där och presenterade TiA´s forskningsresultat i en interaktiv workshop. Eleonore Lind, Berit Fahlén och Mattias Ekenberg presenterade förutom forskningsresultaten även hur vi praktiskt och konkret arbetar med personer som har ett datorspelsmissbruk.

Många av deltagarna hade egna erfarenheter av behandling av beroendeproblematik inom andra områden.

Vi skapade små grupper där deltagarna arbetade med hur påverkan kan ses ut på individ-, familje- och samhällsnivå. Deltagarna uppmuntrades att använda teorier och koncept utifrån Transaktionsanalys.

Energinivån var hög med ett stort engagemang. Vi inom TiA blev oerhört inspirerade och fick med oss material att arbeta vidare med.

Berit Fahlén

Ny lag om hjälp vid ”hasardspelssyndrom”!

                    Hej!

Vilken vinter det till slut blev. Detta kunde man inte föreställa sig strax för jul.

Nu är det trots allt dags att vakna till liv och ruska av sig instängdheten som en del av oss ”njutit” av under säsongen.

Det är dags att synas och höras igen!

Vi har fått en ny lag som gör att personer som kan diagnostiseras som att ha ett ”hasardspelssyndrom” kan ha rätt att få hjälp via socialtjänsten i respektive kommun. En del kommuner, bl. a. Göteborg räknar även in ”datorspelsmissbruk” som en problematik man skall fokusera på.

Hur kommunerna är förberedda på detta är okänt, men min farhåga är att det inte finns mycket till förberedelser och därmed inga resurser för de som vill ha hjälp. Såg i ett TV-program för ett tag sedan att man kan vända sig till socialtjänsten, men vart vänder dom sig sedan.

Känner till att det finns en del frivilligorganisationer, klientorganisationer, med detta är oftast precis som det låter.

TiA är ett professionellt företag som skall bedriva forskning och utbildning samt psykologiskt och socialt förändringsarbete på individ- och gruppnivå. Detta handlar i grund och botten om behandling av personer med ett datorspelsmissbruk. Vi har varit verksamma sedan 2011 och redan nu skapat oss ett namn att ha respekt för.

Vi tar gärna emot förfrågningar om utbildningar i fråga om datorspelsmissbruk och behandling för personer som har detta bekymmer.

Vi kan också hoppas på att socialtjänsterna hittar oss när dom kanske får en första kontakt.

VI KAN HJÄLPA TILL, men kan inte göra det ensamma, BARA TILLSAMMANS

Hör gärna av Er

Lasse Åhnby

NObil (mobil) för barn!!!!

Jag har skrivit om detta förut och problemet kvarstår och ökar! Nu syns det även inom vården – barn mår allt sämre av skärmtid! Det är framför allt mobilen som många barn känner sig tvingade att sitta med.

Det har gjorts en stor europeisk studie där 12.000 skolungdomar i 11 länder fått svara på frågor om hur de mådde och hur deras liv såg ut, visade det sig att nästan hälften av alla hade psykiska problem och vissa mycket stora problem. Studien visade, för första gången på en stor grupp unga man tidigare inte uppmärksammat. De kallas ”de osynliga”. Det som utmärker denna grupp är att de inte syns i samhället, men ändå mår mycket dåligt psykiskt. Dessa ungdomar är inte utåtagerande är inte kriminella, utan sitter hemma framför en skärm, spelar eller surfar timme efter timme, de sover alldeles för lite, vänder på dygnet och är fysiskt inaktiva. Många föräldrar tycker t.o.m att det är skönt att de vet var deras barn befinner sig, i sina rum, framför skärmen, istället för att vara ute och ränna och göra saker som föräldrarna inte vet om.

Det vi på TiA har sagt i 10 år visar sig nu i studier. Dags att förbjuda mobilanvändning i skolan! Radikalt kan många tycka, men varför inte.

Men även vuxna har svårt att släppa mobilen. På mina utbildningar ser jag ofta deltagare som känner sig tvingade att ha koll på vad som änder på sociala medier eller på nyheterna. Uppmärksamheten riktas mot en liten skärm och att vara närvarande här och nu misslyckas. Att då uppnå medveten närvaro är mycket svårt, ja med en skärm mellan oss misslyckas man radikalt!

Eleonore Lind januari 2018

 

 

TiA i Berlin

I slutet av juli var tre representanter för Theory in Action på en världskonferens i Berlin. På konferensen fanns runt 1000 kollegor världen över och det behövdes två universitetsbyggnader för att täcka behovet av föreläsningssalar för alla olika seminarier som skulle hållas.

Vårt seminarium handlade om internetmissbruk och samlade ca 20 intresserade från Sverige, Ryssland, Ukraina, Australien, England, Indien, Italien, Finland och USA. Möjligt att jag missade något land, men det som är uppenbart är att detta ämne engagerar många. Eleonore och Berit pratade mycket om på vilket vis man kan använda TA (transaktionsanalys) i både diagnosticeringsarbetet och behandlingsmetoden. Själv pratade jag en del om klientbeskrivningar och processen i ett klientarbete.

Nu planerar vi för nästa konferens i London. Låter detta intressant så kan vi även göra detta seminarium på svenska i Sverige, det är bara att ta kontakt med oss via vår hemsida www.dataspelsmissbruk.se så kan vi komma överens om detaljerna.

Pokemón Go-feber igen

 

 

 

I förra veckan kom en ny uppdatering av Pokemon Go. Och som vanligt hör både jubel och kritiska röster då något nytt introduceras. Vi har kunnat läsa och höra om många engagerade barn och föräldrar som hittat en gemensam aktivitet som roat lekglada barn i alla åldrar. En 75-årig farfar ger sig ut med sitt 7-åriga barnbarn och letar figurer med samma entusiasm och fokus. Förälder till autistiskt barn har äntligen kunnat se att barnet frivilligt sökt sig utanför hemmets väggar. Många berättar om hur socialt det är då man hittar nya kompisar i det gemensamma sökandet och börjar prata med varandra ”face to face”. Nattvandrande letare har kunnat störa och avstyra brott. Helt fantastiskt! Samtidigt ställer det till problem i bil- och tågtrafiken då pokémon-letare börjar ta sig fram över järnvägsspåren och kör bil samtidigt som letandet pågår. Det är förmodligen en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar.

Det är alltid lika svårt med balansen mellan bruk och missbruk, vad det än handlar om. Vi som vuxna behöver lära våra barn och ungdomar att på olika sätt ta ansvar för sitt spelande så att det sker på ett säkert sätt och också ibland hjälpa dem att begränsa sitt spelande så att det blir på en hälsosam nivå. Men trots allt är det ju underbart att helt låta sig uppslukas av något. Att känna den där härliga hängivenheten inför något. Att bli så engagerad att tid och rum upphör!

Så gå nu ut och njut av vintern/våren! Leta Pokémonfigurer eller låt er fångas av en bok eller” nörda” in er på något roligt (min last är svampplockning)! Men glöm inte att vara rädda om er eller att bjuda in familj eller vänner att dela er speciella ”värld”.

 

 

Berit Fahlén

CTA

Lagom är bäst! av Berit Fahlén

När jag växte upp sa man att ”för mycket och för lite skämmer allt”. För mycket salt gör maten oätlig och för lite gör den smaklös. För mycket stolthet gör dig högmodig och för lite gör dig kanske undergiven.” Lagom är bäst” är ett annat ordspråk på samma tema. Ett så vitt jag vet genuint svenskt ord. Enligt vad jag har hört kommer det från att t.ex. ett stop med öl skulle räcka laget runt då stopet skickades runt. Det skulle räcka åt alla på ett rättvist sätt.

Vad är då ett lagom användande av sociala medier? I alla fall jag tenderar att ha telefonen till hands i allt större utsträckning. Kollar nyheterna, facebook och spelar en bana på Candy crush. Det första jag gör på morgonen och det sista jag gör på kvällen. Upptäcker att jag läser mycket mindre i böcker. Det ”lättuggade” prioriteras före det mer krävande. Vill jag ha det så?
Ett lagom användande för mig kanske skulle vara att börja och sluta dagen utan att översköljas av diverse katastrofer och olyckor! Nu när jag har semester är det en bra tid för att bryta gamla, dåliga vanor. Så nu bestämmer jag mig för mer tid IRL med mer bokläsning och uteliv! Tror det kommer kännas väldigt skönt!

Berit Fahlén PTSTA-p

Berit Fahlén

Älskade smartphone!!!!

OK detta är en hemsida för datorspelsmissbruk, men telefonen då? Tänker att smarta telefoner också är ett område där många fastnat. Måste kolla, hela dagen, hela natten, vid middagen på toaletten, i bilen på bussen. Inta bara social medier, Face Book, Snapchat, Instagram eller Twitter, eller något annat utan också nyheter, med alla nyhetsappar som uppdaterar oss dygnet runt, omedelbart.

 

Många har säkert slutat titta på TV-nyheterna och håller sig uppdaterad enbart genom telefonen. Och det allra sista man måste göra innan man ”försöker somna” är att kolla nyheter och lite social medier, innan man släcker ljuset eller efter man har släckt ljuset. Hur lång tid tar det? Jag har inte tajmat hur lång tid det tar å kvällen, men jag vet att när jag vaknar på morgonen och går igenom mina olika nyhetsappar och sociala medier tar det minst 20 minuter och gärna lite till. Man kan ju kolla flera gånger ifall flödet hinner att uppdateras innan man är klar. Och vaknar man mitt i natten måste man ju kolla även då!

 

Ändrar du på ljusstyrkan på skärmen på natten – nej troligen inte. Så vad gör detta speciella blåa ljus med oss? Vi är i början av att ta reda på det. Forskningen har inte kommit så där jättelångt. Men vi vet att det stör sömnen, stör hormonrytmen och som konsekvens hjärnans funktion. Ökad mobilanvändning med det blåa ljuset kan kopplas till sömnsvårigheter, psykisk ohälsa och stress. Även själva ljuset som de flesta skärmar utstrålar har en egen direkt negativ inverkan på vår sömn och vårt minne. ”När det blir mörkt och vi ska gå och lägga oss så ökar normalt sett nivåerna av sömnhormonet melatonin. Men när vi utsätter oss för det blåa ljuset från alla skärmar vi omger oss med så påverkar det just melatoninet och trycker ner det vilket gör det svårare att somna” säger Frida Rångtell, sömnforskare vid Uppsala universitet.

 

Så är du beroende! Nej, säger du med största sannolikhet. Men jag tänker utmana detta! Vad skull hända om du köpte en gammal hederlig väckarklocka och la telefonen på tyst i ett annat rum under natten. Kanske i hallen där man av tradition hade sin telefon. Skulle ångesten växa i mage och bröst eller skulle du kunna sova lugnt och fridfullt hela natten? Vågar du anta utmaningen och pröva? Inte ara en natt utan en vecka eller en månad? Om du tror eller till och med prövar att stänga av telefonen och lägga den i ett annat rum och du skulle känna ångesten ar du kanske beroende. Hur lång tid skulle det ta dig att vänja dig av med den som ”snuttefilt”? Kanske säger du: ”Äsch så dumt jag vill helt enkelt inte avvara min telefon hela natten!” Är du beroende eller i förnekelse då? Kan du verkligen välja eller har telefonen valt dig?

 

Kontakta oss gärna för ett förutsättningslöst samtal om beroende på olika plan och inom olika område!

 

Eleonore PTSTA-p samtalsterapeut och medlare

Att leka, lära och utvecklas-balans i tillvaron

En dator och dess mycket olika möjligheter är ett redskap för människor. Vad som avgör hur vi använder ett redskap är vad vi vill göra med det. I vad vi vill göra finns ett kort perspektiv – vad vill jag göra just nu, och vad vill jag få gjort under eller efter en längre tidsperiod.

I nuet tar vi hand om behov som att koppla av och att leka eller underhålla oss. Det är nödvändigt för att vi ska fungera och för att livet ska kännas skönt och roligt. I den längre tidsperioden tar vi hand om planer och uppbyggande av livet så att det kan närma sig hur vi vill ha det. Detta är nödvändigt för att vi ska känna vårt liv som meningsfullt för oss själva. Freud har definierat psykisk hälsa som att man kan arbeta väl och älska väl. I en modernare tid fick jag höra att arbetsterapeuter hade lagt till ”att leka väl”. Det tyckte jag var klokt av arbetsterapeuterna. Kort sagt: En balans i tillvaron mellan produktivitet i arbete (av olika slag, d.v.s. även studier) – närhet i relation – och lek och avspänning.

Missbruk är framförallt när någon del av en människas tillvaro förrycker balansen hos de andra viktiga delarna. Man kan arbeta så hårt och mycket att man tappar sina relationer eller inte ger sig tid att bara vara och att koppla av och lekfullt njuta av tillvaron. Efter någon period av detta kan livet te sig ganska poänglöst och andefattigt i brist på lek och genuina relationer.

Man kan också hamna i ett läge i livet där de avancerade och fascinerande möjligheter som finns i datorvärlden förrycker proportionerna i livet. Där alltför lite i nuet bygger upp konstruktiva och positiva saker i den lite mera utsträckta framtiden. Människan har en inneboende drift att utvecklas och lära sig, och man kan göra detta i hög grad i datorrelaterade sysselsättningar. Men datorspel kan föra en in i att lärandet inte kan användas i den delen av tillvaron som bygger en framtid. Som en mycket lite fysisk sysselsättning kan det leda till att man inte tar hand om sin hälsa – rimligt vettig mat och rörelse.

Som människa ska man inte bestämma över vad andra människor tycker är intressant och konstruktivt, men vi vet också att det finns grundläggande mänskliga behov som rör närhet till andra människor, en tilltro till byggandet av en framtid i det samhälle vi lever i och en meningsfullhet i livet. Upplevelsen av mening är en faktor som tycks vara allra starkast kopplas till psykisk hälsa och psykiskt välbefinnande. Det är utifrån denna upplevelse som man värdesätter sig själv – vilket vi kallar självkänsla.

Datorn och dess möjliga funktioner för lek, mental träning i virtuella situationer, sociala kontakter och arbete kommer att bero på vilken roll den har i en viss persons tillvaro. Om datortiden börjar ta över livets andra områden och ersätta dessa har datorn slutat att vara ett redskap som individen bestämmer över och blivit ett missbruk. När relationer till närstående och vänner blir oviktiga i jämförelse med datoraktiviteterna eller när skapandet av en god framtid genom studier eller arbete har blivit oviktigt – då behöver individen hjälp att få se varför datorn tar över alla områden av livet.

Individen måste vara den som funderar över sin tillvaro, som bestämmer vart livet ska leda i ett längre perspektiv och ges hjälp att få ta itu med de delar av det verkliga livet som känts för besvärliga att hantera på egen hand. För att individen ska få valfrihet och autonomi i sitt liv kan det behöva ett terapeutiskt stöd. När det gäller datorspelsmissbruk, så ska datorn vara redskapet för individen – inte en uppslukande alternativ värld som dominerar individen utan att någonsin ha någon personlig omsorg om denne – eftersom den inte är en person.

 

Camilla Siotis Ekberg

Nu är det jul igen, och nu är det jul igen,.. .. .. ..

Vad skönt det skall bli med lite ledighet om ett tag. Bara ta det lugnt och umgås med varandra. God mat och massor av julklappar. Barnen är förväntansfulla.

Eller är det så att du fasar för julen. Stress. Allt som man skall hinna med. Alla klappar som skall inhandlas. Allt som skall städas. Hos vem skall man fira julen hos? Osv.

Föräldrar kanske sliter för att allt skall gå ihop rent ekonomiskt. Man ber barnen om hjälp. En del får hjälp, en del får inte hjälp.

Det finns kanske någon av familjemedlemmarna som inte hart tid. Strängt upptagna. Men med vad?

Många spelar dataspel och det är toppenroligt med en massa ny utmaningar. Det kommer ju så många nya spel hela tiden. Man får vara kreativ och verkligen tänka till. Man kanske spelar tillsammans med andra och finner en riktig god gemenskap med detta. De allra flesta av oss spelar spel för att koppla av och ha roligt var för sig eller tillsammans. Men det finns en del som använder dataspelet som en flykt från den verkligheten som knackar på.

Det finns människor som just ju upplever en otrolig stress. Man flyr och isolerar sig. Man vet vad man skall och bör göra. Men man klarar det inte. Ju mer press, ju mer sjunker man in I dataspelsmissbrukets domäner. Alla som spelar dataspel är inte dataspelsmissbrukare.

Under december ökar stressen I hela samhället, och fler o fler förlorar sig i dataspelets egen värd. Tappar man genom dataspelandet sin verklighetsbild, missar sociala kontakter, sover dåligt, äter sämre, m.m. har man kanske etablerat ett dataspelsmissbruk.

Om du känner till någon som isolerar sig i dataspelandet kan detta vara ett missbruk. Det behöver absolut inte vara så, men det kan vara så.

Om du vill, kan du kontakta oss för samtal och rådgivning. Det kanske kan hjälpa dig och andra på lång sikt.

Välkommen att höra av dig

Hälsar

Lasse Åhnby

Dataspelsmissbruk föreligger när man skadar sig själv, andra och/eller sina relationer med överdrivet dataspelande

Kontakta oss